sobota, 7 stycznia 2017

Niebiańskie grzechy - Laurell K.Hamilton





Veronica Roth, młoda autorka światowego

bestsellera, trylogii „Niezgodna” powróciła z kolejną

powieścią new adult o tajemniczym tytule

„Naznaczeni śmiercią”. Osobiście przyznaję, że nie

jestem fanką literatury fantastycznej. Wiem jednak,

że cykl „Niezgodnej”, z którym jako jedynym w pełni

się zapoznałam bardzo wysoko umieścił poprzeczkę

doskonałości. „ Patrząc na nią, odniosłam wrażenie,

że pragnęłaby, żeby świat wokół niej był prosty,

włączając żyjących w nim ludzi. (...) Ale ja

nauczyłam się, że świat nie ma zwyczaju naginać się

do naszych pragnień. „ To bardzo kontrastowa powieść – historia dwojga ludzi żyjących

po przeciwległych stronach barykady. Prowadzą oni kompletnie odmienny tryb życia i

wyznający odmienne wartości. Akos to członek pokojowo nastawionego ludu Therve,

żyjący w domu pełnym miłości i zrozumienia. Jego matka jest wyrocznią, dzięki niej lud

żyje według własnych ustaleń. Drugim obozem jest agresywny naród Shotet, z którego

wywodzi się silna i waleczna Cyra, córka jego władcy. Lud Shotet uwielbia walczyć, a

każdą śmierć oznaczają, zdobiąc swoje ramiona. Niestety Cyra przez swoją niezwykłą

umiejętność zostaje wykorzystana przez własnego brata, który pożąda wszelkiej władzy.


*




„ - Chcesz widzieć ludzi jako skrajności. Dobry albo zły, godny zaufania albo niegodny -

powiedziałam. - Rozumiem. Tak jest prościej. Ale to nie zgadza się z rzeczywistością „


*


„ Miękkie serca sprawiają, że warto żyć na tym świecie ”


*



Między tym dwojgiem powstaje niezwykła więź, która rozwija się powoli, choć finalnie

niestety nie ma racji bytu z powodu wiecznej waśni ludów, z których owa dwójka się

wywodzi. Wszystko z góry skazane jest na niepowodzenie. Jednak Akos i Cyra po

początkowej wrogości, z czasem zaprzyjaźniają się i dają sobie prawdziwe ukojenie dzięki

nurtowi, co sprawia, że zyskują wspólnego wroga, z którym przyjdzie im się zmierzyć. Czy

uda im się oszukać te przeznaczenie?



*
„ - Wiem, jak to jest stać się kimś, kogo się nienawidzi.

Wiem, jak to boli. Ale życie jest pełne bólu. „


*

„ -Wiesz – powiedział. – Ten stan zepsucia czy potworności, jak go nazwałaś,

nie musi być stały ”


*


Przyznaję, że „Naznaczeni śmiercią” to całkiem niezła książka i fani fantastyki oraz samej

Veroniki Roth zapewne będą bardzo zadowoleni, ale w moim przypadku nie urzekła mnie

jakoś specjalnie ta historia. Plusem jest fakt, że nie jest to powieść skierowana tylko i

wyłącznie do młodzieży, więc także wielu dorosłych czytelników z przyjemnością zagłębi się

w tą nierealną przestrzeń, by odetchnąć od własnej codzienności. Autorka ma bardzo wiele

dobrych pomysłów i niebywałą wyobraźnię do kreowania fenomenalnych wizerunków świata

oraz barwnych, emocjonalnych i wielowymiarowych postaci. Dwie odmienne perspektywy,

ujęte w powieści, również są dużym plusem całej historii o tematyce dobra, zła, przyjaźni i

miłości. Znaleźć w niej można też wiele pięknych i mądrych cytatów, które uwydatniają

charakter ludzkich metamorfoz psychologicznych i pozytywnych zmian, jakich doznają

wskutek różnego rodzaju wydarzeń.


*


 „ -Zakładasz, że jestem brutalna, bo tak słyszałeś- powiedziałam.-A co ja słyszałam na twój

temat? Masz cienką skórę, jesteś tchórzem, durniem?

-Pochodzisz z rodziny Noaveków- odezwał się stanowczym tonem.

-Masz brutalność we krwi.

-Nie wybierałam krwi, która płynie w moich żyłach- odparłam.

-Tak jak ty nie wybierałeś swego losu. Ty i ja jesteśmy tym, kim nas uczyniono. „


*


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz